Storsatsning av Evolution i USA - Deras strategi för 2025

Svenska Evolution som idag är en av världens främsta spelleverantörer och utvecklare av spel för live casino har offentliggjort sin strategi för den amerikanska marknaden 2025. Det är företagets VD i Nordamerika, Jacob Claesson som har delat med sig av speljättens planer för att fortsätta expandera i USA.

Tillväxt inom live dealer-segmentet

Först och främst är företagets uttalade ambitioner att växa inom live dealer-marknaden på grund av att de anser att det finns utrymme för förbättring. De planerar att lansera nya format och spel. Dessutom har de som mål att Ezugi ska bli den näst största leverantören av live dealers i landet.

Under det andra kvartalet har de även som målsättning att anpassa sina slots som utvecklas av deras kända varumärken som NetEnt och Red Tiger till den amerikanska marknaden. Det innebär att de baserar kända titlar och mekaniker från spelen för att det ska fungera även på online casino i USA.

Anpassar produkterna för olika spelartyper

För att kunna nå ut till en så stor kundbas som möjligt har de som mål att anpassa sina produkter för olika spelartyper. Spel med live dealers är relativt nytt på marknaden, så fokus ligger på att introducera game shows på ett lärorikt och engagerande sätt. 

För den lite yngre publiken har de lanserat spel som Race Track och Stock Market. Dessa är snabba spel som går ut på att spelare bland annat lägger sina spel på fiktiva aktiemarknader. 

För slots föredrar den amerikanska kundbasen oftast spel med låg volatilitet, influenser från landbaserade casinon och mekaniker som de är bekanta med sedan tidigare. 

Svårt att förutspå vilka spel som slår

Claesson uttrycker sig själv om att det inte finns någon beprövad formula för att veta vilka produkter som kommer att slå igenom. Därför är ambitionen att kunna erbjuda ett så stort sortiment som möjligt med ambitionen att nå ut till en bredare kundbas istället för att rikta in sig på en specificerad publik.

För bordsspel har de siktat in sig mest på blackjack då de erbjuder över tio olika varianter av kortspelet med titlar som Speed Blackjack, Lightning Blackjack och Infinite Blackjack med fler spel på gång. Anledningen till den stora satsningen på blackjack är att det är favoritvalet för flera spelare.

Bygga förtroende hos kundbasen

För att etablera sig på marknaden är det viktigt att bygga förtroende med spelarna. Detta ska göras genom rättvisa spelregler, snabba lösningar på problem och ett stort engagemang för ansvarsfullt spelande. Eftersom att de studios som utvecklar spelen är belägna i samma stater som spelarna ökar medvetandet hos bolaget kring den lokala kulturen.

Slutsats om Evolutions strategi för 2025

Med en tydlig strategi för hur bolaget ska stärka sin position på den amerikanska marknaden ser det ljust ut för den svenska speljätten. Utmaningarna kvarstår dock för att se om de lyckas med sin önskade vision. Marknaden i USA är attraktiv för alla bolag med den kundbasen som finns i landet och alla delstater.

Det ska bli intressant att följa Evolutions ambitioner om att expandera på den amerikanska iGaming-marknaden.

Referenser

  1. SBC Americas - Evoution 2025 playbook

Kommentera

Bli först med att kommentera!

Topp 5

De bästa pokerrummen

Topp 5

Bästa pokerbonusarna

Exklusiva turneringar

Endast för våra medlemmar