
ATG kräver tillbaka beloppen som felaktigt betalades ut
De senaste dagarna har spelbolaget ATG haft tekniska problem på deras webbplats. I och med det tekniska haveriet kunde spelare ta ut pengar utan att göra några insättningar i onsdags (14 maj). Enligt vissa spelare hade så stora belopp som 50 000 kronor plockats ut. Nu kräver ATG tillbaka summorna.
Spelbolaget har skickat sms till berörda spelare
Efter att ATG har undersökt vad som har orsakat de tekniska problemen i deras online casino har de gått igenom sina spelares konton som var påverkade av felen som uppstod. Till dessa kunder har de sedan skickat ett sms där de uppmanar spelarna att betala tillbaka de medel som betalats ut felaktigt.
I sms:et som har skickats ut står det:
”Ditt konto hos ATG är fortsatt spärrat och under utredning. Vi kommer att kräva tillbaka det belopp som felaktigt nyttjats av dig. Vi återkommer med mer information inom den närmaste veckan”.
Casinochefen på ATG, Jan Sonnevi bekräftar uppgifterna om att sms-utskicken stämmer.
Kan ATG kräva tillbaka dessa belopp?
Ja, enligt avtalet spelare slöt vid skapandet av spelkontot hos operatören står det enligt punkt 2.2.3 i regler och villkor i korta drag:
“För det fall ATG felaktigt eller utan grund utbetalat pengar till Kundens ATG-konto, t.ex. om vinstutbetalning skett utan att Kunden vunnit, om vinstutbetalning skett för spel som gjorts i strid mot någon bestämmelse i ATG:s vid var till gällande spelregler för det aktuella spelet eller om utbetalningen överstiger Kundens vinst, har ATG rätt att återta det utbetalade beloppet alternativt kräva att Kunden omedelbart inbetalar det från ATG utbetalade beloppet.”
Den fullständiga texten enligt dessa regler och villkor går att hitta på ATG:s webbplats.
Vad händer om man inte betalar tillbaka beloppet?
Eftersom att det är ett regelbrott som har begåtts så kommer spelbolaget att göra sitt yttersta för att kunderna ska betala tillbaka beloppet, men frågan är omfattningen av den rättsprocess som de isåfall inleder mot de som har utnyttjat situationen och inte gått med på villkoren kommer att leda till fällande domar eftersom att det säkerligen kommer att bli en krånglig och dyr process.
Sms skickades även till kunder som inte utnyttjat situationen
Enligt uppgifter har även spelare som inte utnyttjat situationen genom att ta ut pengar utan motkrav fått sms. Det ska vara kunder som spelat för sina egna pengar och trots detta fått sitt konto spärrat.
Det ska även handla om spelare som inte varit inloggad på ett längre tag som även de fått sms:et där det står att deras konto är under utredning och att det blivit spärrat.
ATG varnar för bluff-sms
Enligt Säkerhetskollen gäller det att se upp gällande smsen eftersom att bedragare har passat på att ta tillfället i akt att skicka ut meddelanden där de påstår sig vara från ATG. Men i själva verket är det bedragare som har utnyttjat situationen. Dessa ska ha börjat skickas ut under torsdagen.
I dessa textmeddelanden får mottagaren reda på att de ska ha överskridit ett tillgängligt saldo vid en speltransaktion och uppmanas att betala tillbaka summan.
Det finns ingen registrerad mottagare på bankgironumret i sms:et.